Sesoonselt muutuvad ilmastikuolud toovad endaga kaasa soodumusi erinevateks tõvedeks alates hingamisteede haigustest ja liigesehädadest kuni kõhuprobleemideni. Selle põhjuseks on õhutemperatuuri muutused, niiskus, tuul, päike ja pimedus. Nende tervisehädade vastu saab aga efektiivselt võidelda toetava toitumisega (soojendavad toidud ja vürtsid) ja looduslike toidulisanditega (näiteks C-vitamiin ja D3-vitamiin), mis aitavad enesetunnet parandada või hädasid üldse ära hoida.

Kui kurgi ja tomati looduslik aeg ümber saab, siis tasub menüüs eelistada pigem sooje jooke ja sööke ning vähendada toortoidu osa. Külmade toitude seedimiseks kulub kehal rohkem energiat, mida võetakse külmal ajal keha soojusenergia arvelt. Külma pelgajatel on soovitav vältida ka piimatooteid, mis lisaks jahutavale fuktsioonile aitavad kaasa ka lima tootmisele. Hea on kasutada toidutegemisel stimuleeriva toimega toiduaineid, pipraid ja vürtse.

Füüsiliselt koormusrohketel päevadel tasub süüa valgurohkeid ning vaimselt pingelistes olukordades süsivesikuterikkaid ja taimseid toite. Ürtidega maitsestamisel pole mõtet tagasi hoida, see kõik aitab kaasa ka seedeteede ergutamisele ning bakterite hävitamisele.

Juba iidsetest aegadest on apteekrid ravimite valmistamisel kasutanud algaineteks erinevaid vürtse, seega on ka neil oluline koht toidulaual organismi tugevdamiseks. Ka Eestis on poest võimalik osta suurel valikul vürtse, millel keha ergutav ja immuunsust tugevdav efekt ning mida on väga lihtne oma igapäevatoitude tegemisel kasutada.

Talvel sobivad hästi vürtsidest nelk, muskaat, kaneel, kurkum, aga ka basiilik, rosmariin, köömned, piprad, küüslauk ja paprika. Tšilli ja teised teravad vürtsid põletavad ja soojendavad lühiajaliselt ning ei ole soovitatavad kõrge vererõhu ja maoprobleemide korral.

Meeldivate kombinatsioonide leidmiseks tasub julgelt katsetada. Anname omalt poolt ka mõned ideed, mis võiksid toidumenüüsse hästi sobida:

  • Ahjuõun vürtsidega – talvine maius, mille tegemisel saab kasutada väga erinevaid vürtse – kaneel, ingver, kardemon, vanilje jne
  • Pirn ja pirnimahl – väga hea abimees ärritava köha puhul, sest niisutab limaskesta ja kopse. Talvisel ajal ideaalne valmistada kompotina koos nelgi ja kaneeliga
  • Soojad köögiviljad – valmista maitsev vokiroog, auruta või küpseta ahjus – igati sobilik keha soojendamiseks ja vajalike toitainetega varustamiseks
  • Tee vürtsidega – soojendavat teed on võimalik teha apteegitillist, aniisist, köömnest ja vaniljest. Soojendava toimega on ka kohv. Piparmündi- ja kummelitee on jahutava toimega, mille mõju avaldub alles peale tee joomist. Samuti on jahutava toimega punased, mustad ja rohelised teesordid
  • Soojaandvad lihasordid – talvisel ajal on hea eelistada soojendavaid lihasorte – lammas, kits, veis, kana ja metsloomad, nagu hirv või faasan
  • Soojad hommikusöögid – röstitud leib, soe hirsi- või kaerahelbemüsli või puder riivitud õuna või pirniga. Maitseks võib lisada erinevaid vürtse, rosinaid, seesamiseemneid või pähkleid.
  • Soojendavad ja tervisttugevdavad supid – maitsev supp veisekondist, sibulatest, porganditest jt käepärastest köögiviljadest. Kuna kõik ained supivedelikku alles jäävad, võib suppi mitu tundi vaiksel tulel haududa lasta. Sellist suppi võib süüa ka regulaarselt väikseses koguses eelroana
  • Punane vein ja hõõgvein mõõdukas koguses – soojendava toimega, eriti hea just vürtsidega. Jahutavad on seevastu õlu, valge vein ja vahuvein. Napsid annavad sooja, aga ainult lühiajaliselt.

Kui Sa tunned, et ei saa pidevas võitluses kehakaaluga hakkama, tahad parandada tervist ning soovid oma kehale anda uue hingamise, võta ühendust meie konsultantidega, kes aitavad Sul koos Dr Simeonsi dieediprogrammiga 40 päeva jooksul alandada kehakaalu 8-15kg.

Aire Kängsep
Dr Simeonsi dieedi konsultant ja toitumisnõustaja
+372 513 42 43

Telli Dr Simeonsi dieedipakett siit