Alkoholi tarvitades ei kipu inimesed tavaliselt selle üle mõtlema, millised on kaasnevad tagajärjed kehale ja kehakaalule. Saabuvate pidustuste valguses on hea aeg meelde tuletada, mis täpsemalt Sinu kehas toimub kui alkoholi pruugid ning milline on alkoholi mõju kehakaalule. Lisaks anname mitmeid soovitusi, mida silmas pidada, kui alkoholi tarvitamist ette peaks tulema.

Milline on alkoholi mõju tervisele?

Kuna inimese keha pole võimeline alkoholi kehas hoiustama, muutub oluliseks keha roll alkoholi võimalikult ruttu kehast väljutada. Alkoholi tarvitamise järgselt töötab maks selle eesmärgiga, et keha tarbitavatest mürkidest vabastada ning seetõttu jääb rasvade põletamine teisejärguliseks. Pikemaajalisel tarbimisel aitab see kaasa keha rasvumisele ning ainevahetuse aeglustumisele.

Alkoholi juues väheneb kehas testosterooni tootmine ning maks muudab testosterooni östrogeeniks. See toimub nii pikemaajalise alkoholitarbimise korral kui ka üksikute suures koguses alkoholi tarbimiste puhul. Kuna testosteroon aitab kaasa lihaste ülesehitamisele, vähendab see lihaste kasvu ning taastumist.

Paljud uuringud on näidanud, et regulaarne väikeses koguses alkoholi tarbimine vähendab südame-veresoonkonna haiguste riski, samal ajal kui samad uuringud on näidanud, et suures koguses alkoholi tarbimine suurendab riski südame-veresoonkonna haigustesse haigestuda kõvasti.

Suuremas koguses joodud alkohol ärritab ka seedesüsteemi ning põhjustab veresuhkru kõikumist. Seetõttu tekib olukord, kus organism varub toidust ja joogist saadud energia rasvana siseorganite vahele. Sellest liigsest rasvast on väga keeruline vabaneda – üks viisidest on läbida Simeonsi dieet.

Kuidas mõjutab alkohol kehakaalu?

1 gramm alkoholi sisaldab 7 kcal. Võrdluseks, 1 grammis valkudes ja süsivesikutes sisaldub 4kcal ning rasvas vaid veidi rohkem ehk 9kcal. Seega, võib alkoholi peaaegu võrdväärseks pidada toiteväärtuselt rasvaga. Kui aga võrrelda toidukoguseid, siis keskmiselt sisaldab klaas veini või kokteili 150-250kcal, mida võib võrrelda näiteks suure muffini või koogitükiga.

Uuringud on küll näidanud, et alkoholist saadavad kalorid ei mõju kehakaalule nii halvasti kui süsivesikutest või rasvast tulnud kalorid. Arvatavasti on selle põhjuseks alkoholi kehatemperatuuri tõstev mõju ning osa kaloreid kulub kehatemperatuuri tõstmiseks.

See aga ei muuda asjaolu, et alkoholi tarvitamisel võib piiride tunnetamisega raskusi tekkida ning ühe klaasiga piirdumise asemel kogused suurenevad ja on raske hinnata tarbitud kilokalorite hulka.

Mida arvestada alkoholi tarvitamisel?

  • Tarbi mõõdukalt. Klaas veini päevas usutakse olevat kasulik, kuid rohkem kui kolm juba kahjulik. Kogus sõltub ka soost ning inimesest. On uuringuid, mis on näidanud, et väikese koguse alkoholi positiivne mõju on vaid meestele üle 50 eluaasta. Mõõdukas päevane alkoholikogus on 2 ühikut meestel ehk näiteks 2 õlut päevas ja 1 ühik naistel ehk 1 klaas veini päevas.
  • Väldi maitsestatud pealisjooke, nt suhkrut sisaldavaid mahlasid, siirupeid, mis sisaldavad palju kilokaloreid.
  • Söö alati enne alkoholi tarvitamist tervislikult kõht täis, sellisel juhul ei teki nälga ja kiusatust lisakalorite näol.
  • Joo alkoholiklaaside vahepeal ka puhast gaseerimata vett. See aitab Sul tarbida vähem alkoholi.
  • Valmista ette tervislikke snäkke, mida peale alkoholi tarvitamist süüa. Keha vajab alkoholi põletamiseks suuremas koguses B-vitamiini, mida võib leida süsivesikuterikkast toidust. Ettevalmistusi tehes väldid võimalust rämpstoidu isudele järele anda.
  • Eelista kalorivaesemaid jooke, nt viin soodavee ja sidruniga, light õlu, gin tooniku ja laimiga ning punane vein.

 

Aire Kängsep
Dr Simeonsi dieedi konsultant ja toitumisnõustaja
+372 513 42 43

Telli Dr Simeonsi dieedipakett siit