Juba Vana-Kreeka arst, arstiteaduse ja kutse-eetika rajaja Hippokrates ütles: „Kõik haigused algavad kõhust!“. Ka traditsioonilise India tervisesüsteemi ajurveda järgi on meie ilu, energia ja hea tervise aluseks korralikult töötav seedimine ning haiguste põhjuseid tasub otsida just kehvasti toimivast seedesüsteemist. Seekord räägimegi lähemalt seedesüsteemist ning kuidas seedimist kiirendada.

Miks on terve seedesüsteem oluline?

Seedesüsteemi ülesanne on omastada toidust toitaineid ning väljutada organismist toksiine. Kui seedimine on kehv, ei omasta me korralikult toitaineid ning siis ei saa me olla ka terved, isegi kui sööme ainult puhtaid ja tervislikke toiduaineid.

Kas teadsid, et meie umbes 6m pika peensoole siseseina tervis on väga oluline, et toitained saaks korralikult imenduda? Kui seal on liiga palju seent ja lima, siis on toitainete imendumine vägagi raskendatud.

Kehvasti töötava seedesüsteemi sümptomiteks on kõhukinnisus või -lahtisus, gaasid, puhitused ja röhitised, kõrvetised ja maosisu tagasivool söögitorru, pea- või kõhuvalu, ärrituvus, nahaprobleemid, energiapuudus jpm. Kui selliste sümptomite korral seedimise parandamiseks midagi ette ei võeta, võib see viia krooniliste terviseprobleemideni.

Seedimise toetamine ja parandamine on kõige olulisem asi, mida saame oma tervise heaks teha.  Eriti kui toidulaual on rohkesti valmistoite, rafineeritud süsivesikuid ja suhkrut, süüakse toite, mille suhtes ollakse tundlikud või isegi talumatud, tarbitakse palju alkoholi, ei sööda piisavalt värskeid köögi- ja puuvilju, ei liiguta piisavalt ning elatakse stressirohkelt.

Kuidas parandada oma keha seedefunktsiooni?

  • Vähenda stressi ja vaata üle oma söömisharjumused

Kui Su keha on stressis, ärevil ja pinges, ei jätku sellel enam energiat seedesüsteemi korralikult tööshoidmiseks. Nii ei suudagi seedeorganid stressis kehas korralikult toiteineid lagundada, omastada ja rakkudesse viia.

Meil kõigil on palju tegemist ning paraku kipume tihti sööma kiirustades. Jälgi ennast, kuidas ja millal sa sööd ning millega samal ajal tegeled. Võta söömiseks aega! Istu korralikult laua taga ja keskendu ainult söömisele. Tunneta toidu lõhnu ja maitseid ning mälu rahulikult, see aitab aktiveerida seedeensüüme. Teadlikult söömisele pühendudes keskendub sellele ka aju ning ei ole ohtu üle süüa.

Oluline on süüa alles siis, kui kõht on tühi. Pigem söö korraga vähem ja sageli (kolm põhitoidukorda ja kaks vahepala päevas), sest nii püsib veresuhkur tasakaalus ega teki isusid. Süües siis, kui kõht ei ole veel täielikult tühi, võivad sind hiljem vaevata puhitised ja gaasid. Seda sellepärast, et varem söödud toit ei olnud veel täielikult ära seeditud. Kui kõht on tühi, siis on seedeensüümid piisavalt tugevad, et uut toitu seedima hakata.

Veel tasub jälgida, mida sa koos sööd. Näiteks puuviljad peaksid kindlasti olema eraldi toidukord, mitte magustoit, sest need seedivad kiiremini kui liha. Tänapäeval soovitatakse isegi süüa enne magustoitu ja siis alles praadi, sest siis ei söö inimene üle oma tegeliku vajaduse.

Kui on seedimisega või toitainete imendumisega probleeme, siis soovitan kõigepealt menüüst umbes üheks kuuks välja jätta piimatooted ning nisujahu. Samuti oleks hea teha toiduainete talumatuse test.

  • Lisa menüüsse ensüüme ja probiootikume

Soolestiku ülesanne on teha vahet, kas sinna saabuv hüljata või omaks võtta. Seega on seedetrakt tähtis immuunorgan. Meie sees on miljardeid mikroorganisme, palju rohkem, kui on kehas rakke. Nende arvukus suureneb maost jämesoole suunas. Selles mikroobide massis peavad teatud bakterid domineerima, et suudaksime säilitada oma füüsilise ja psüühilise tervise.

Soolestiku mikrofloora lõhustab valke, süsivesikuid ja rasvu, töötab välja kasulikke bioaktiivseid aineid, neutraliseerib toksiine ja kasulikke aineid, hoiab normaalsena vere kolesteroolitaset, soolestiku gaasisisaldust, tagab ainevahetuse ja hormonaalse tasakaalu stabiilsuse jne. Mikrofloora on otsekui immuunsüsteemi esimene kaitsevall. Immuunsüsteemi aitavad tugevdada ja soolestiku mikrofloorat tasakaalustada näiteks Biolatte probiootikumid. Vaata lähemalt: www.biolatte.ee

Lisaks on väga head piimhappebakteritega hapendatud mahlad – valge peakapsa- ja punapeedimahl ning köögiviljakokteili, milles on tomatit, porgandit ja peeti, kurki ja sellerit, hapukapsast ja sibulat, sidrunit ja aedtilli. Kõhule teevad head ka probiootikumidest tulvil toiduained, näiteks hapendatud köögiviljad.

Keha toodab seedeensüüme, mis aitavad toitu lagundada ning sellest toitaineid omastada. Stress, ebatervislik toit, ülesöömine, vähene liikumine jne vähendavad ensüümide teket. Samuti väheneb ensüümide tootmine vananedes. Seedimist aitavad parandada näiteks Biolatte või Ecosh vmt ensüümid. Rohkesti seedimist soodustavaid kiudaineid ja ensüüme, samuti külluslikult vitamiine ja mineraale sisaldavad ka idandid.

  • Puhasta organismi ja väljuta jääkaineid

Aeg-ajalt on hea teha seedimise toetamiseks puhastuskuure. Eriti kevadel, sest talvel on meie toidulaud olnud toekam, oleme söönud vähem värsket ja samuti vähem liikunud. See on pannud seedimisele ja keha puhastusorganitele – maksale, neerudele ja lümfisüsteemile – suurema koormuse.

Organismi puhastaja ja seedimise tasakaalustajana toimib väga hästi aaloemahl. Aaloe sisaldab rohkesti viskoosset taimeliimi ja taaselustavaid polüsahhariide, mis aitavad taastada ja uuendada kahjustunud limaskesti. Mahl tasakaalustab seedimist, puhastab maksa, leevendab põletikke, sobib hästi mao ülihappesuse korral ning on kergelt lahtistava toimega, kuna stimuleerib sapi tootmist maksas. Aaloemahlal on ka põletikuvastane toime. Rüüpa 3-6 spl (45-90 ml) aaloemahla päevas, enne sööki.

Tõhusad organismi puhastajad on spirulina ja klorella vetikad. Need on ühed toitainetihedamad toiduained maailmas, sisaldades rohkesti taimset valku, vitamiine ja mineraalaineid, samuti klorofülli. Vetikad aitavad tugevdada immuunsust, suurendada energiat ja vastupidavust, turgutada närvisüsteemi, kosutada verd ja korrigeerida toitainevaegust. Vetikad on saadaval nii tablettide kui pulbrina, mis sobib jookide ja toitude sisse.

Puhastuskuuriks sobib hästi veel mineraalsavipulber, aitab tasakaalustada organismi happelisust, mõjub toetavalt seedimisele ning tugevdab immuunsust. Mineraalsavi jook teeb enesetundele head ka pärast liigset toidu või alkoholi tarbimist. Sega 1-2 tl rohelist mineraalsavi klaasi toasooja veega ja lase mõned minutid seista. Joo hommikuti umbes tund aega enne sööki (sete jäta joomata) või päeva jooksul. Kuurina tarvita kuu aega ning jäta enne uue kuuri alustamist vähemalt 10-päevane paus. Mineraalsavi on võimalik saada ka Tartu Terviselaekast. Vaata lähemalt:  www.tervistagasi.eu

Ideaalsed soolestiku puhastajad on ka kiudainerohked chia- ehk õlisalvei seemned. Need sisaldavad rohkesti toitaineid, antioksüdante, oomega-3-rasvhappeid ja mineraale. Kiudained aitavad vähendada põletikku ja kolesterooli taset ning parandada soolte tööd. Chia-seemned tekitavad täiskõhutunde ning annavad organismile pikkamisi vabanevat energiat, aeglustades süsivesikute imendumist soolestikust ja reguleerides veresuhkru taset. Eriti head abilised on chia-seemned kõhukinnisuse korral. Chia-seemned on tervislik lisand pudrule ja küpsetistele ning jogurtile või smuutile.

  • Erguta seedetegevust taimedega

Juba alates 18. sajandist on kõhu rahustamiseks ja seedimise korrastamiseks kasutatud bittereid. Oma mõru maitsega ergutavad need taimed esmalt keelel asuvaid maitsenäsasid ja nende kaudu juba toidu seedimiseks vajalike vedelike eritumist seedekulglas. Ema-, ingveri- ja kalmusejuur, koirohuürt ja musta pipra viljad ergutavad seedetegevust tõhusalt ning toovad leevendust ka seedehäirete, kõhupuhituse, iivelduse ja isutuse korral. Taimede tõmmis tee värskes allikavees, millele võib lisada väikese koguse roosuhkrut ja sidrunhapet.

  • Joo rohkesti mullideta sooja vett ja liigu

Vesi aitab kehast viia välja jääkaineid, seepärast joo päevas vähemalt kaks liitrit mullideta sooja vett. Siia kuuluvad ka kõik taimeteed peale rohelise tee, musta tee, valge tee ja kohvi. Külma vett juues koguneb organismi liigselt niiskust, mis võib kergitada kaalu. Joo vedelikku söögikordade vahepeal, kas 20 minutit enne või peale sööki.

Hommikut alusta tõusmise järel samuti klaasi puhta sooja veega, et äratada enne sööma asumist seedeorganid üles. Eriti kasulik on pigistada vette sidrunimahla, mis sisaldab rohkesti C-vitamiini. C-vitamiin aitab kaasa keha puhastumisele, toetades glutatiooni tootmist. See aine toetab keha võimet väljutada toksiine.

Head kaaslased puhastuskuuri ajaks on veel Yogi Tea puhastav tee, puhastav tee sidruniga ja kõhutee ning Energia talu organismi puhastav tee, saledustee ja seedimistee. Need teesegud sisaldavad mitmeid taimi ja vürtse, mida on rahvameditsiinis kasutatud organismi puhastumise ja ainevahetuse korrastamise toetamiseks aastasadu.

Päikeseliselt karged ilmad lausa kutsuvad õue ja liikuma. Liikumine paneb vere kiiremini käima ja rikastab verd hapnikuga, aidates organismis toitaineid laiali viia ja kehast toksiine väljutada. Selleks ei pea tegema sugugi rasket trenni, vaid piisab ka kõndimisest. Oluline on ainult liikuda vähemalt 30 minutit järjest.

Aire Kängsep
Dr Simeonsi dieedi konsultant ja toitumisnõustaja
+372 513 42 43

Telli Dr Simeonsi dieedipakett siit