Mitte keegi meist pole õnneks “pärmitaigen”, mis aina paisub ja paisub.. Me hoopis ise juhime oma valikuid ja seega kontrollime seda, kui paksud me oleme. Siinkohal mängivad rolli iga inimese teadmised teadlikul söömisel ning teadmiste vaheliste seoste loomine. Tihti süüdistavad inimesed oma ülekaalus aeglast ainevahetust, kuid kas on see nii – kas Sinu ülekaalus on tõesti süüdi aeglane ainevahetus?

Kas aeglane ainevahetus kaasneb ülekaalulisusega?

„Miks tema saab kell 1 öösel peekonit ja piimašokolaadi näost sisse ajada ja kaalus juurde ei võta? Tahaks ka, aga ei saa! Miks mul ometi on aeglane ainevahetus?“ Olgu see nii või naa pidi, selle sama väite üle on meist paljud mõelnud, põhjendades endale oma kaalukõikumisi. Kusjuures, need mõtlejad on erineva kehakuju ja kaaluga inimesed – on see siis tõesti vaid ettekääne? Paljud meist reaalselt kannatavad aeglase ainevahetuse küüsis?

Teades täpselt, kuidas Su ainevahetus töötab, hoiad Sa käes kuldvõtmekest, mis avab ukse Sinu palju ilusama kehavormi maailma. Seega, kui Sa tõsiselt soovid saada saledaks ja trimmida keha, siis lõpeta oma ainevahetuse süüdistamine ja võta õppust neilt, kes hoiavad edukalt oma kaalu just selle numbri juures, mis neile meeldib. Ning seda tingimustes, kus inimene sööb kõike mida tahab. Iseasi on see, millal keegi päeva jooksul midagi sööb 🙂

Arvatakse, et enamikul ülekaalulistest on aeglane ainevahetus. Üllatus! Ülekaalulistel inimestel on tegelikult keskmisest kiirem ainevahetus. Paljudel inimestel on komme süüdistada ainevahetust oma kaalutõusus. Huvitav fakt on aga see, et kui võtta aluseks inimeste rasvavaba massi kaal, siis erinevusi ainevahetuse kiiruses põhimõtteliselt polegi. Teisisõnu, inimesed on väga sarnased, kui võrrelda energia hulka, mis on kulunud nende rasvavaba massi ühe kilo elushoidmiseks.

Milline on tegelik seos liigsete kilode ja ainevahetuse kiiruse vahel?

Teadlased testisid sadade inimeste puhul seost rasvavaba massi ja puhkeseisundi metaboolse määra vahel ning leidsid, et tegemist on tõepoolest müüdiga, kui inimesed, eriti suurema kehakaaluga, süüdistavad oma rasvumises aeglast ainevahetus.

David C. Nieman, juhtiv toitumis- ja füsioloogiavaldkonna teadlane, kinnitas fakti, et tegelikkuses võib pilt olla hoopis vastupidine – kaalutõusuga ainevahetus kiireneb ja see pigem töötab nende kasuks, kes tahavad kaalu langetada. Muide, see on ka põhjus, miks meie alustame Dr Simeonsi dieeti tehes 1-1,5 kg juurde nuumamisega!

Kuigi kaalutõusuga kulub rohkem kaloreid, siiski söövad need inimesed aina rohkem ja rohkem ning see ongi tegelik põhjus, miks nende kaal tõuseb. Küsimus pole ainevahetuse kiiruses, vaid toitumisharjumustes, kinnitab Niemen. Kui võetakse kaalus juurde, siis tegelikult kasvab ka rasvavaba mass. Keskmiselt iga juurdevõetud kilo, mis pole lihasmassi kasvatamine treenimise teel, jaotub nii: veerand on rasvavaba mass ja kolm neljandikku on rasv.

See veerandik rasvavaba massi on sidekude, mis on kehal abiks kaalukoormaga toimetulekuks. Inimesed, kellel on palju keharasva ja kes on piisavalt liikuvad, omavad ka palju sidekoe massi, kuna see on vajalik suure kehamassi liigutamiseks.

Nad on nagu raskejõustiklased, kes on endale karmi treeningkava ette võtnud – kui nad liiguvad aktiivselt ringi, ronivad trepist üles, pidevalt kaasas tohutu loomulik raskuskoorem – selle korvamiseks peab suurenema ka sidekude. Seetõttu saavad aktiivsed ülekaalulised preemiaks teatud määral kiirema ainevahetuse, kuid kindlasti jääb see alla neist väiksemat rasvamassi omavatele inimestele.

Mis siis nüüd teha kui on ikkagi selline kehamass, mille kahandamisega ei tule ise toime? Kirjuta meile! Vastame väga hea meelega erinevatele dieeti puutuvatele küsimustele, aitame läbi viia dieedi ja aitame kinnistada uue kaalunumbri ning oleme abiks ka kaalu hoidmisel.

Aire Kängsep
Dr Simeonsi dieedi konsultant ja toitumisnõustaja
+372 513 42 43

Telli Dr Simeonsi dieedipakett siit